Kaikki alkoi unelmieni hippipakusta

Muistaako teistä joku parin vuoden takaisia unelmointejani hippipakuista? Sitä kaikkea suloista hömpötystä, josta karavaanarielämäni sai alkunsa? Alun alkaenhan en todellakaan haaveillut matkailuautosta vaan kompaktimmasta liikkuvasta kodista.

Tuolloin näin jopa lähes päivittäin työpaikkani eteen parkkeeratun unelmani. Siinä se oli, muistuttamassa minua unelmastani ja niin vakava autokuumeeni oli, että hidastin aina kävelyä tuon kaunokaisen kohdalla. Ostin jopa Barcelonan reissulta miniatyyrin Kleinbus-hippipakusta. Kerroin myyjälle espanjaksi unelmoivani sellaisesta autosta, myyjä kertoi uskovansa unelmani toetutuvan.

Jos unelmani ei liittynyt varsinaiseen matkailuautoon, sama unelma ei myöskään liittynyt Suomeen. Unelmieni Kleinbus-reissut olisin tehnyt ehkä Australiassa, jossakin surffirannoilla.

Unelmilla on taipumus toteutua jossakin muodossa, ei tosin välttämättä juuri itse ajattelemallaan tavalla. En saanut hippipakua vaan jotakin hieman erilaista. Elämääni tuli suuri ja vanha matkailuauto, jonka sittemmin nimesimme Oskariksi. Emme kierrä Oskarilla Australiaa, mutta Suomi on ollut loistava paikka seikkailuidemme harjoitteluun.

_MG_0525

_MG_0567

Matkailuauto vai hippipaku?

En enää edes vaihtaisi Oskaria hippipakuun. Olen tyytyväinen hippipakua suurempaan autoon, jossa on juuri tarpeeksi tilaa. Pakettiauto olisi kätevä kulkuneuvo ja jotenkin (myönnettävä kai se on) katu-uskottavampikin ehkä, mutta sen pienuus etenkin asumistarkoitukseen on suuri miinus. Matkailuautossa mahtuu seistä kunnolla ja matkailuautossa on kaikki vessasta sänkyyn ja keittiönpöytään. Toki pakettiautojakin voi tuunata, mutta melko pieniä ne ovat aina.

Asuntovaunu vai matkailuauto?

Entäs vaihtaisinko asuntovaunuun? En siihenkään, sellainen taas on usein liiankin iso. Vaunu ei ole tarpeeksi ketterä meille ja sitten tarvitsisimme myös sitä vetävän auton. Vaunussa on toki autoakin enemmän tilaa, mutta enempää tilaa emme tarvitse. Lapsiperheille vaunut ovat melko käteviä ja jopa huoneita saattaa olla enemmän. Henkilöauton kanssa voi sitten liikkua paikasta paikkaan ja jättää vaunun vaikka leirintäalueelle. Vaunun etu on yleisesti ottaen edullisempi hinta. Myöskään käyttöveroja ei tarvitse maksaa yhtä paljoa kuin matkailuautossa. Se olisi vaunun suuri plussa.

_MG_0526

Matkailuauto – minun valintani

Meidän Oskari on meidän valintamme ja käytetty, vanha auto, ei montaa tuhatta euroa maksanut. Poikaystäväni asui viime kesän autossa ja säästetyillä vuokrakuluilla maksoi jo puolet autosta. Dieseliä Oskari syö välillä liiankin paljon, mutta koko homma on kyllä sen väärti. Enää en edes haikaile niin paljoa työpaikkani eteen parkkeeratun hippipakun perään. Se näyttää niin ahtaaltakin. Kaunis se on, mutta tässä asiassa menen nyt käytännöllisyys edellä ja oma Oskari vie voiton kaikista muista.

Mikä olisi sinun valintasi? Pakettiauto, matkailuauto vai asuntovaunu? Onko kokemusta? Plussat ja miinukset? Onko ajatus liikkuvasta kodista karmiva? Vai suuri unelma?

_MG_0690

_MG_0103

*Juttu on osa 8-osaista juttusarjaa, joka on toteutettu yhteistyössä Matkailuajoneuvotuojat Ry:n kanssa.

1 Comment

  1. Olen reissannut kohtuullisesti, välineinä auto jossa mukana telttaa, polkupyörää jne. Tila-autoon saan kätevästi mahtumaan sisälle takapenkkien irroituksen jälkeen parikin polkupyörää ja muuta tarvekalua. Reissuissa usein mukana merten ylityksiä, niissä pelkkä henkilöauto on huomattavasti halvempi, kun asuntovaunun ja auton yhdistelmä tai asuntoauto.

    Hyvällä teltalla on mukava majoittua. Fjällräven Vålå Dome II on ollut käytössäni viitisen vuotta ja nukuttu yli sata yötä, yhä teltta pitää vettä uudenveroisesti.

    Olen myös miettinyt pienehköä asuntoautoa, esim. VW Californiaa, mutta uudehko sellainen maksaa taas aivan eri summia kun uudehko pieni LAV-luokan tila-auto. 🙂

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Navigate